fredag 10 augusti 2012

3 Cowboys!

Igår var en väldigt tråkig dag för hundarna, men de behöver säkert sådana dagar också... =) Först var vi och fiskade hela förmiddagen och nog för att Yoggi blir HEEEELT galen när dragen plaskar ned i vattnet eller fiskarna slår eller när pappa tog upp en rätt stor gädda, men annars ger det nog inte lika mycket som säg en fjälltur...
På eftermiddagen var det sedan dags för den stora händelsen under denna vecka: fjällritt!!! Från början hade jag endast tänk att jag & Anders skulle åka iväg på det och det var svårt nog att övertala honom -- pappa hade jag inte en tanke på! Men så sa jag bara på skoj att han skulle med och det köpte han direkt! Efter det har det varit något han verkar ha sett fram emot väldigt mycket och det var en nervös tystnad hela vägen ut till ranchen. Den ligger på Trumvallen och drivs av Lisa & Johan, som under sommarsäsongen leder turritter på allt från 3 timmar till flera dagar och även cattledrives över fribetes-områdena här i Härjedalen. De har lätta nordsvenskar och något varmblod, alla valacker -- vilket bara styrker min åsikt om ston! =)
Det var ett par till som skulle med på vår tur och det stod hästar uppbundna i staketen och Lisa funderade ett tag innan hon delade ut hästarna till oss:

Pappa & Indie

Anders & Bringbaus

Jag & Sioux

Pappa & Anders svingade sig upp som om de aldrig gjort annat och satt snart stadigt i de breda westernsadlarna och pappa fick in stylen med ena handen på sadelknappen och den andra höll tyglarna, med Zeb Macahan som stor idol!
Jag tog lite mer tid på mig, hade gärna stått och borstat och pussat på Sioux hela dagen och varit fullkomligt nöjd! Men sedan satt jag upp och när vi red iväg så var det som om hjärtat hoppade till och hamnade i rätt takt igen, efter många års orytm... Jag är inte hel utan hästar i mitt liv -- jag har ridit varje dag i 25 års tid och det finns inget bättre i hela världen! Så jag måste ha häst i mitt liv igen, det finns inget annat sätt att leva.
Turen gick genom skog och mark, upp och ned på smala stigar och "trots" att det var nordsvenskar så var de smidiga och säkra på fötterna. Så, nu är det klart: någon gång i mitt liv ska jag ha nordis! 

Anders & Bringbaus ute i Härjedalsskogen!

Pappa the Cowboy! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar