måndag 20 augusti 2012

En Dubbel i Flen...

Lördagen startades med uppstigning för Team Mayhem klockan 05:30 (2 timmar tidigare än Anders går upp när han JOBBAR vill han påpeka...) och avfärd mot mina gamla hemtrakter i Södermanland och faktiskt den brukshundklubb som jag började min "karriär" på för 19 (okej Johan?) år sedan med min första borderterrier Jagdtmossen's Batman.
Anders hade samling 08:00 inför sin debut i lydnad med Harry och drog startnummer 3 av 12 startande, jag blev bara mer och mer nervös ju närmre start vi kom... Men det var inte mycket att göra annat än att titta på med hjärtat på paus och så här gick det:

Platsliggning: 10 (40) Bra!!! [Han lade sig ned direkt och låg nog den snyggaste plats han någonsin gjort!]
Tandvisning: 9 (9) Hoppande. [Han ville inte gärna sätta sig och vara still inte...]
Linförighet: 6 [24] Står, sitter ej, nosar. [Ja, här någonstans checkade Harry ut från kontakten med Anders och återkom inte så värst mycket under resten av programmet...]
Läggande: 0 [0] Ligger ej. [Men ett väldigt snyggt ställande blev det!]
Inkallning: 10 [20] Bra!!! [Varför kan inte det ge mer poäng???]
Ställande: 0 [0] Står ej. [Han hade ju redan stått en gång och fortsatte istället följa efter husse...]
Apportering: 0 [0] Tappar, hoppar. [Tillbaka till ruta 1, han klarar inte av momentet på tävling alls!]
Hopp över hinder: 0 [0] [Domaren bröt momentet, för det gick inte ens för Anders att sätta in honom vid sidan och påbörja momentet...]
Helhetsintryck: 6 [6]
Totalt: 99 poäng, 0:a
Jag var så ledsen på Harry! För han kan verkligen bättre och Anders gjorde verkligen så gott han kunde med en hund som överhuvudtaget inte sökte kontakt eller ens försökte hjälpa till. Så maktlös man känner sig vid sidan av plan och en så himla tråkig start! Men Anders är ju fantastisk och har inte alls mina taskiga tävlingsnerver, så han var inte värst nedslagen. Mest ledsen blir jag på alla experter som står och kommenterar ganska så rått precis bredvid den som filmar...

Sedan drog det ihop sig till start för mig & Yoggi och jag drog startnummer 3 av 5 och stod nu inför det värsta momentet i världshistorien: platsliggning! Yoggi har ALDRIG gått upp på en plats, trots att han blivit påhoppad, men jag tycker det är så jobbigt!!! Det är verkligen de 3 längsta minuterna i ens liv och jag föredrog momentet som det såg ut i 2:an sist vi tävlade: dolt i 3 minuter... Men platsen gick jättebra för alla ekipage och så här gick resten av vårat program:

Platsliggning: 10 [40]
Fritt Följ: 5,5 [16,5] Håller ej position, nosar, DK, sackar. [Jag är så sjukt nöjd! Han är inte alls lika långt ifrån mig sedan jag slutade titta på honom, men jag tappar honom väldigt i språnget.]
Läggande: 0 [0] Lade sig före kommando. [Men det var ett helsikes snyggt läggande!]
Inkallning: 8,5 [17] DK vid sättande. [Ja, jag satsade på det istället för snett sättande, vet inte vilket som drog av mest...]
Sändande med Ställande: 6 [18] Kraftigt DK, går in från sidan. [Ja, jag vet inte varför han går in från sidan, det har han inte gjort på träning...]
Apportering: 5 [10] DK, lägger sig ned, tappar, flera DK. [Han vill inte springa ut direkt och det vet jag inte var det kommer ifrån, sedan lägger han sig och leker med den som alltid på tävling och sedan släpper han den så fort han kommer fram...]
Fritt hopp över hinder: 7,5 [15] DK[Hoppar inte ut på första kommandot, men så snett som han satte sig på andra sidan så är jag glad att vi fick poäng!]
Fjärrdirigering: 5 [10] Utför bara två moment. [Jag vet inte varför han lägger sig och tittar bakåt på TL istället för att fokusera på mig, fast vi tränar det exakt så på träning...]
Helhetsintryck: 6 [6] Lite olydnad, okoncentrerad.
Totalt: 132,5 poäng, 3:e pris
Jag var så himla nöjd!!! Han var glad och blev inte låg i vare sig fria följet eller läggandet som jag har varit så rädd för och i språng-delen så hoppade han snett före mig och såg så himla glad och busig ut att jag bara skrattade! Likadant ut på apporteringen när han lade sig och började leka med apporten -- så glad och söt! Och det var ju faktiskt mitt mål -- en glad hund som följde med hela programmet och det gjorde han! Sedan kom chocken på prisutdelningen: vi kom inte sist! Vi kom faktiskt 3:a av 5 ekipage där alla startade och fullföljde!!! Pallplats och pris till oss!!! =)

Därefter var det ca 1,5 timmes paus till Anders nästa samling och vi åkte till en grillkiosk och åt, samt ringde och rådgjorde med bästa Emelie! Kom fram till att Anders skulle ta ut Harry och köra kontakt och pipbollen ganska mycket innan och sedan stå över apporteringen.
Sagt och gjort -- efter att ha dragit startnummer 6 och värmt upp var det dags för deras andra start:

Platsliggning: 8 [32] DK sättande. [Harry satte sig inte upp överhuvudtaget efter platsen...]
Tandvisning: 9 [9] [Satt inte, hoppade.]
Linförighet: 5,5 [22] Sättande, släpar, sätter sig ej, rund vänster. [Han var lite mer med än första starten...]
Läggande: 0 [0] Utför ej moment. [Ställde sig igen...]
Inkallning: 6 [12] Felaktig ställning, avslut. [Satte sig och kliade sig bakom örat och smet sedan upp innan Anders hann kalla in honom...]
Ställande: 6 [18] Framföring, steg, DK sättande. [Harry satt kvar och stannade inte direkt, satte sig inte första gången.]
Apportering: 0 [0] Avstår. [Ett försök som gav utdelning!]
Hopp över hinder: 10 [20] [Snyggt!]
Helhetsintryck: 7 [7]
Totalt: 120 poäng, 2:a pris
Så himla mycket bättre! Konstigt att vi inte kan få till apporteringen på tävling när den sitter så bra på träning... Jag tror att vi har gått över till att klara ett första pris i 1:an och sedan gå upp i 2:an och hoppa över LP:t, för det är en så trist klass att harva i år efter år...

Sedan drog det ut som bara den till Yoggi's andra start, då en människa skulle starta både 3:an och 2:an och vi andra fick vänta på henne... Sedan var det väldigt kvavt och svårt att hålla fokus så himla länge, helt enkelt så var dubbla starter inte så genialt som jag trodde... Men finaste Yoggan kämpade på i alla fall:

Platsliggning: 10 [40]
Fritt Följ: 5 [15] Lägger sig, nosar, lov, luft, DK. [Ja, han la sig ned i starten!!! Helgalet! Sötnosen...]
Läggande: 0 [0] Lägger sig innan kommando. [ Snyggt var det i alla fall! =) ]
Inkallning: 5 [10] Lägger sig, dk, ss. [Tror att Yoggis hjärna började brinna lite på eftermiddagen...]
Sändande med Ställande: 8 [24] DK. [Mycket säkrare ut!]
Apportering: 5 [10] DK, släpper föremål. [Bus-Yoggi vill hellre ligga i gräset och äta på sin träpinne!]
Fritt hopp över hinder: 7 [14] DK, ss. [Hoppade inte ut, drog massor mot TL och domare så jag trodde aldrig han skulle klara tillbaka-hoppet!!!]
Fjärrdirigering: 0 [0] [Skiftade bara 2 gånger...]
Helhetsintryck: 6 [6]
Totalt: 119 poäng, 3:e pris.

Jag är så sjukt nöjd med Yoggi! Vi lyckades inte med hela målet, då han av någon anledning 0:ade fjärren och det hade jag absolut inte räknat med!!! Men han var glad, följde med och blev inte låg en enda gång och DET var det största och viktigaste målet -- och vi hade kul allihop! Mina fina pojkar och jag...
Nu ska vi sätta oss ned och boka in nya tävlingar och även titta på vilka nya moment som kan tränas in utan att störa pågående klass... Ska även försöka få Em att titta på filmerna och se om hon förstår vissa av momentens sönderfall... =)


1 kommentar:

  1. Jag tycker att ni presterade bra för att inte ha tävlat så länge, nästa gång så sitter det hela vägen! Men du ska inte vara ledsen på Harry, hundar är presterar så bra som de har blivit tränade :)

    Kanske för lite störning, länkning eller uthållighet på träningspassen och träningstävlingarna?

    Jag brukar säga till mig själv när jag inte blir nöjd av våra resultat på tävling "gör om och gör rätt, Pebbels ska inte få skämmas för att matte inte förberett henne väl". :D

    SvaraRadera