tisdag 14 augusti 2012

Tillbaka Till Verkligheten!

Då var vi på plats hemma igen och läge att ladda upp inför en fullspäckad helg -- där Harry går för championatet i Norrköping på söndag!!! Börjar kännas riktigt nervöst nu, jag trodde aldrig att den här dagen skulle komma även om jag har hoppats länge... Men med tanke på vilken knasig "sport" det är så är det ingen idé att ha för höga förhoppningar, det sista certet kan dröja år, även om vi fått 2 på våra 3 senaste utställningar... Den som lever får se!
Först är det stor debut för Anders & Harrpan på lydnadsplanen, samling på Flens BK 08:00 lördag morgon och för mig & Yoggi 10:00. Det är minst lika nervöst!

Vi har tränat lite grann under fjällveckan och det har gått si och så med vissa moment, för Yoggi är det ju positionen vid sidan som krånglar och det har alltid varit vår akilleshäl i träningen. De senaste gångerna har jag haft koppel på honom och lagt det bakom ryggen och upp i högerhanden, för att hjälpa honom till rätt position och sedan belönat massor när han hamnar rätt! Men till syvende och sist så ska det göras utan koppel och då är vi där vi är. Men jag har inga krav på honom på lördag, bara att han inte blir låg utan följer med igenom hela och tycker att det är kul! Skulle vi lyckas ta poäng  i alla moment så skulle jag bli sjukt överlycklig!!! Jag kan nog inte ens beskriva hur glad jag skulle bli!
Körde genom programmen med båda hundarna för Karin på förmiddagen och det gick faktiskt helt okej. Kul att träna ihop med Harry igen, saknar hans enorma glädje när han är med på vad han ska göra!
På kvällen så var vi sena p.g.a. trafiken och jag tog bara Yoggi ur bilen och hann med en snabbkiss och sedan var det uppställning.
Fritt följ: han följer med helt okej både framåt och i svängar, men plogar eller driver långt ut åt sidan...
Läggande under gång:  följde med fram jättefint och smällde ned i backen som vanligt! Men för ovanlighetens skull ville han inte sätta sig upp direkt, men det kan jag leva med! =)
Inkallning: börjar komma ifrån att han väntar på ställande-signalen nu och har rätt bra fart!
Rutan: typiskt nog så har JAG missat att det är 10 meter och tränat på 5, vilket gör GANSKA stor skillnad!!! Så stackars Yoggi hade det inte lätt, men med bästa Emelie till hjälp och de underbara pip-tennisbollarna som hundarna älskar så kom vi på rätt spår!
Fjärren: kanon!!! Idag missade han inte ett enda skifte!!! <3
Apportering: bra! Han tramsar med att släppa den snabbt och sätter sig snett, men det kommer väl... =)
DUKTIGA YOGGIS!!!

Sedan höll jag mig ur vägen när Anders & Harry skulle träna, eftersom Harry blir så störd av att ha oss för nära. Men jag kikade på avstånd och fotgåendet såg väldigt bra ut, han missade bara en halt! Sedan gjorde husse ställande först i förvirringen och med ett litet DK stod han jättefint. Inkallningen ska ju inte vara något bekymmer. Läggandet är ju ett stort problem och det krävdes 2 DK:n för att lägga honom. Apporten gick bra, förutom att han hoppade på Emelie ett par gånger först...

Sedan var det jag & Yoggi igen och jag valde att träna på rutan med det riktiga avståndet och fick mig en ordentlig tankeställare! Riktningen... Det gäller både i apporten och rutan -- han ska ju faktiskt vara fokuserad utåt, på det som han ska utföra, men jag har jobbat med att han ska titta på mig och "be om lov"... Helt ologiskt egentligen och lät ju så självklart när Emelie sa det, men men... =S Vi körde med bollbelöning och att oavsett hur mycket hjälp han behövde så skulle vi genomföra HELA momentet och det tänket tar jag med mig till tävlingen också -- oavsett om vi nollar så kör vi hela momenten för den mentala målbilden. Hua så psykologiskt det blev! =)

För Anders & Harry är det läggandet som ställer till problem, men Emelie hittade nog det stora felet igår! När man ger Harry fot-kommando så blir han så grymt fokuserad på det att han liksom inte kan ta in ytterligare ett kommando! För när de testade att bara börja gå eller Anders sa "här" istället för "fot" -- då la han sig jättefint!!! Lillvovven, så knasig! Så får vi se hur det fungerar i helgen!

Känslan är så bra och rätt och jag var nöjd och glad hela kvällen igår -- nu är det dags att fara till klubben och träna lite mer. Tar med mig pappa som störning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar