tisdag 14 augusti 2012

Ligger i Hårdträning!


Som jag sa tidigare så drog vi iväg på lydnadsträning nere på klubben nu på kvällen och tog med stackars pappa som störning... Det visade sig vara ett smart drag och en väldigt svår störning -- även för väluppfostrade Yoggis!
Jag började med att köra lite kontakt och linförighet med kopplet bakom ryggen, hoppet och rutan med belöning. Avståndet är en svår grej för honom nu, eftersom jag har tränat fel hela tiden, men det kommer säkert senare...
Anders fokuserade på att träna kontakt och lägganden, eftersom störningen var rätt hög med en valpkurs på planen bakom oss, mycket dofter och sedan då pappa, mitt i alltihop... =) Men det är ju det som behövs! Sedan har han börjat springa bredvid hindret ibland och det vet jag inte vad det beror på, så har han inte gjort innan...

Sedan körde vi igenom våra respektive program med dessa störningar plus att den av oss som inte körde agerade närgången fotograf... =D Så för mig och Yoggi gick det som följer:


Fritt följ: mycket bra med i nästan alla svängar, dock är språnget ett stort problem! Han bara drar iväg och jag funderar på om jag ska lägga på ett DK för att överhuvudtaget ha kvar honom hos mig och rädda upp resten av programmet?...


Läggande: klockrent! Satte sig inte ens upp för tidigt!


Inkallning: mycket bra! Kom på första kommandot.


Rutan: nja... 10 meter är väl mycket sa Yoggi, men på 3:e försöket så gjorde han en klockren ruta!



Apportering: mycket bra, sätter sig snett men det får jag ta, samt att han släpper den så fort han har svängt runt...



Hopp över hinder: hade Anders bakom hindret och det var tydligen en JÄTTESTOR störning för lille mannen som drog iväg mot husse i en väldigt fart! Men han sätter sig snyggt på kommando och hoppet tillbaka är inga problem.


Fjärr: SÅ JÄVLA SNYGGT!!!

'Nuf said -- underbar är han allt när han vill, vår lille Yoggi! <3

Anders & Harry körde sedan och jag kommenderade, för det stör Harry oerhört det med:


Linförighet: rätt bra faktiskt, missade någon sväng för han hittade något mer spännande, men allt som allt mycket bra!


Läggande: lite segt, men utan DK! =) Emelie hittade problemet!


Inkallning: SUPER!!!


Ställande: DK, men väldigt snyggt ställande!


Apporten: HURRA, HURRA, HURRA! *bildbevis finnes*


Hopp: bra!

Finaste pappa som störning, åskådare...

... och tävlingsledare... 

Så himla nöjd med våra fina hundar och hoppas att både de & vi kan behålla den här känslan och inställningen på lördag -- då är jag skitnöjd med oss allihop i Team Mayhem!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar