torsdag 29 september 2011

Borderterrier Mayhem Part 1

Så, då är det dags att verkligen sätta den här galna planen i verket, efter testrundan i söndags. Vi började alltså dagen med en promenad ned till Himpa där Malin skulle möta upp oss, tänkte att det var bra för alla 3 att springa av sig lite innan det var dags att börja arbeta.
Idag körde jag en ny taktik: jag körde varje hund i ett moment i taget istället för att köra alla moment  i ett kör med samma hund. Tänkte att det ger dem lite tid att hämta andan och samtidigt hålla dem på tassarna när de ser kompisen köra och ha kul! Vi får se, jag ger det några gånger.

Greta:


  • Platsliggning: det var helt mitt fel att det gick som det gick! Jag körde platsen först, fast det ska köras sist... Men hon gick bara upp en gång efter 33 sekunder och sedan låg hon sina 2 minuter helt perfekt! Lycka!
  • Linförighet: vi fortsätter jobba på att få henne att gilla positionen vid sidan med mycket belöning. Prövade att gå mycket rakt fram med henne, hjälpte genom att ha kortare koppel än vad jag kommer kunna ha på tävlingen och belönade när hon självmant väntade in mig.
  • Läggande under gång: samma sak här, tränar henne i att gilla positionen vid sidan och sitter först på huk och sedan ställer jag mig långsamt upp. Tar väldigt korta stunder när jag står upp innan jag sätter upp henne, hon är ju så energisk att hon lätt flyger upp ur position. Utmanade ödet och tog ett litet, litet steg ifrån henne, innan jag skyndade tillbaka och belönade! Duktig tjej!
  • Inkallning: här är problemet att få henne kvar i halten, hon smyger gärna efter så fort jag vänder ryggen mot henne. Så idag har jag testat att backa ifrån henne för att jobba upp stadgan och avståndet. Fungerade bra tycker jag. Sedan provade jag att vända ifrån henne och gå bara några meter och det fungerade ganska bra i alla fall. Farten är inga problem och jag tror hon lär sig att komma runt och till sidan med efter ett tag.
  • Ställande under gång: använde mig av "vår" bollövning från HH och om jag bara hade tänkt och gjort rätt hela tiden så hade det varit klockrent, men nu började jag med några missar. Men hon är ju förlåtande så jag lyckades vända det bra. Har henne vänd mot mig och en boll i ena handen som jag fintar ett kast med och handtecken med den andra och när hon stannar upp: ett braaaa! och kast med bollen. Funkade klockrent!
  • Apportering: mmm, borderterrier och träapporter är inte en rolig kombination. Kastar ut den och försöker locka tillbaka henne, men hon vill hellre leka med den. Så några gånger lät jag henne behålla den och jagade henne, för att jobba upp värdet på den. Vi får se hur det går, men det är bara 10 poäng så går det inte så går det inte.


Harry:

  • Linförighet: samma fina, följsamma Harry Potter idag!!! Lycka, lycka, lycka!!! Jag hoppas bara att jag hinner filma det innan han återgår till sitt vanliga trams!
  • Läggande: jag vet inte, men jag tror att jag har gjort fel och gått emot mig själv. Jag har ju varje gång tränat med DK och sedan tagit bort handtecknet, och sedan står jag och säger till mina elever att handtecken är det absolut enklaste för hundar att lära sig, sedan ljud, sist ord... Hmmm, way to go teacher! =) Så nu jobbar jag med att få in handtecken i så många moment som möjligt. Gick riktigt bra här!
  • Inkallning: Harry's paradgren, gör den bara för att det är roligt att se att han faktiskt är bra på någonting! =S
  • Ställande: samma sak här, dags att byta ord mot handtecken, fungerade riktigt bra! Det jag är mest glad över är att han är så fast i positionen, han sätter sig inte ned förrän han får kommando. Yoggi for ju upp och ned lite som han ville...
  • Apportering: ja, vad ska man säga? Borderterriers gillar nog inte tråkiga, döda träting i munnen... Så vi kör 2:ans moment istället, bara för att kanske klara det när vi väl kommer dit... Tycker 1:ans moment är fullständigt ologiskt!!! Han är så söt, för när han närmar sig apporten så tar han typ som höga känguruhopp mot den! Ska försöka få med det på film!
  • Fjärrdirigering: har börjat lägga in den för att få lite variation och börja bygga inför 2:an. Fungerar klockrent! Inte så snabba växlingar än, men han är fast i sin position och flyttar sig inte bakåt.

Yoggi:

  • Fritt följ: jag har ju svårt att jobba in närheten i positionen här och så har det ju alltid varit. Men idag jobbade jag med bollen som motivation och det gick mycket bättre! Men det tog ett tag att lista ut vilken hand jag skulle ha den i för bästa resultat...
  • Läggande: detta är Yoggi's paradgren! Om han bara får upp farten på transportsträckan så är det en 10:a utan problem! Det bara smäller till i backen och jag behöver bara viska "ligg" så är han nere. Min fina gammelman!!! <3
  • Inkallning med ställande: även här är det svårt med farten! Första försöket går bra, men sedan smyger han fram till ställandet... Jobbade med bollen även här och varierade var han fick belöningen.
  • Ställande: samma som läggandet, håller han bara position och fart fram till momentet så blir det jättebra!
  • Apportering: mja, han ligger helst kvar ute och tuggar lite på sin apport... Vi kämpar vidare! Farten ut är det i alla fall inget fel på! =)
  • Rutan: idag hade jag bara locket med mig, men klockrent!!! Min duktiga fina vovve sprang rakt ut och slog tassen på locket på "rutan"-kommandot och sedan fick han externbelöning via bollen! 
  • Fjärrdirigering: han blir så ivrig!!! Efter några växlingar så far han upp och ned, spelar död, skäller och backar... Tror jag får köra färre växlingar i fortsättningen.
Jag är så fantastiskt nöjd med mina 3 träningskompisar idag!!! Det är kärlek hela vägen och jag är så glad att jag har lärt mig träna hund utan att använda bestraffningar!!! Tack Cilla, Lotta & Martina för det, Hundens Hus rockar!!! All kärlek till er. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar