söndag 25 september 2011

Here We Go!

I torsdags fick jag veta att jag inte skulle ha något mer jobb fram till november och med den röra som redan bor i mitt huvud så kändes ledig tid mest jobbigt... På kvällen var jag ute med vovvarna och lekte med Malin & Greta på fotbollsplanen och pratade lite om min rastlöshet. Hundarna for runt som idioter och helt plötsligt kom jag på vad jag skulle göra med all tid: starta Greta & Harry i lydnadsklass 1 den 12:e november i Söderköping!

Sedan har jag kommit på hur galet det är! Det är vad, 6 eller 7 veckor dit??? Stupid, stupid, stupid! Dessutom var Malin tvungen att sätta pengar på att Greta inte skulle klara det, så nu MÅSTE jag ju göra det! Typiskt... Så nu är det dags att komma på en bra träningsplanering, tänker sätta igång Yoggi för 2:an samtidigt för att se om vi kan ta oss uppåt.

Så idag traskade jag ned till Himpa med samtliga 3 träningsobjekt för ett första försök! Snacka om att det känns ambitiöst att träna 3 hundar för tävling! Men de var åtminstone JÄTTEDUKTIGA på att ligga och vänta på varandra, eller ja, Greta band jag fast efter att hon kom Harry's inmalningar! =)

Greta: jag började med henne för att jag var mest nervös över hur det skulle gå med henne. Hon är grundtränad, men inga positioner eller moment är klara. Jag började med att jobba med hennes position vid sidan, för det känns som grunden i de flesta moment. Hon vill gärna resa sig upp och sitta snett, vilket är vanligt hos små hundar för att de ska se ansiktet på föraren bättre. Så det var många korrigeringar och belöningar och jag upptäckte till min glädje att min utbildning har förändrat mitt sätt att träna hund drastiskt- och bara till det bättre!
Sedan jobbade jag med inmalningen och hon har verkligen SUVERÄN start och fart in, sedan är det ju återigen positionen som inte sitter än, men det kommer. Hon smög även efter mig ett antal gånger, men det är nog mest osäkerhet. Jag funderar en hel del på belöningen, idag körde jag med Frolic och problemet är att hon hoppar efter händerna på mig... Jag är så dålig på att använda annan belöning, godis är det lättaste! Men jag måste fundera ett varv till...
Vi körde även läggande, först bara rakt framför mig, för att få in smällen in backen och det funkade bra! Sedan körde jag några vid sidan och det gick bra faktiskt, måste lära henne att stanna kvar i position längre bara, genomgående.
Avlsutade med lite linförighet och den är svår. Hon är ju så liten att det är svårt att mata in godis för att fästa positionen på och jag har inte någon annan idé känner jag. Någon annan?

Harry: herregud, den här lille killen var helt UNDERBAR att jobba med idag! Jag tror han sannerligen har vilat sig i form! Tyvärr släpper väl det så fort vi kommer in på en tävlingsplan, men ändå! =) Jag hade planerat att börja med inkallningar, men så gick han så underbart vackert i fot att jag körde lite fritt följ och shit vad jag önskar att det fanns på film! Han gick som en riktig lydnadshund, nära, tight, med bra steg och blicken upp till mig hela tiden! Jag blev helt tårögd, det var fan i mig vackert!
Därefter tog jag inmalningarna och det var då jag insåg att jag var tvungen att binda upp Greta, för hon kom men Harry satt kvar borta hos sig... =) Han lyssnade lite dåligt ett flertal gånger, men vilka inmalningar han gör! Snyggast är nog Brolin-skruven in till sidan och idag krossade han bara knäskålen på mig 1 gång! Förbättring!
Sedan körde jag läggande under gång och ställande under gång, först med DK och sedan utan, jättefina, stadiga positioner! Skillanden på honom och Yoggi är att han har mycket bättre stadga och väntar på kommando innan han sätter sig upp/ned, jätteskönt! Riktigt fin och duktig liten pojke!

Yoggi: gammelsmurf fick ta ett varv på planen med! Söt han är, tjock som en köttbulle och öronen rätt ut för han tycker det är så kul! Började med några vanliga inkallningar på honom för att få upp farten och sedan gick jag över till inkallning med ställande och det sitter ju klockrent! Han missade första, men sedan var det skepp o hoj! Jag har svårt att få bra fart fram till ställandet, han smyger liksom bara och väntar på det...
Efter det körde jag läggande under gång och det är kul med honom! Behöver bara viska "ligg" så smäller han i backen som den värsta broder collie! Han gillar ju inte riktigt att gå vid min sida, men idag var det riktigt okej position faktiskt!
Jag avslutade med fjärrdirigeringen och den går kanon de första repetitionerna, sedan börjar han backa vid "sitt" och kör byten själv, lite för fort... Vet inte hur jag ska lösa det riktigt...

Riktigt roligt var det idag!!! 3 ambitiösa, kvicka hundar, får se hur länge det håller i sig! =) Ska släpa med mig Malin och filma eländet i veckan och se om jag hittar några nya infallsvinklar...

Vi avslutad med lite rapportering, endast för Yoggi skulle det visa sig... Han har bra fart ut, hittar den snabbt och kommer in som ett skott. Den första avlämningen brukar det bli lite tjat, men sedan får jag den i handen med ett rejält tryck.
Kastade åt Harry också, men han sprang ut, nosade på den och backade undan från den... =S Så jag fick kalla in honom och skicka ut Yoggi flera gånger istället... Bushund!
Som belöning fick de springa fritt över Himpa och skötte sig perfekt alla 3! <3 Kärlek till mina 3 fina hundar!!!

Ser fram emot en full träningsvecka!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar