söndag 24 juni 2012

Team Mayhem's Gameplan!

Idag tog vi oss äntligen till fotbollsplanen för lite lydnadsträning och utformande av ett bra upplägg har det filats på under veckan. Jag är fortfarande osäker på hur hundarna skall köras, men efter dagens träning kan jag med säkerhet säga: vi kör båda hundarna båda två! Jag ska göra allt och lite till för att åter förtjäna Yoggi's förtroende och hoppas att vi ska kunna starta lydnad ihop igen.
Jag planerade i alla fall att vi skulle köra följande moment:
*fotgående (utan halter, bara jobba position och kontakt).
*läggande (utan fotgående, bara snabbt och korrekt ned!)
*inkallning (utan ställande för Yoggi's del också, han behöver få upp farten igen)
*ställande (utan fotgående)
*fjärr för Yoggi.

Vi började med fotgåendet och Anders & Harry körde först, där vi även skulle jobba på att INTE titta ned på hunden utan låta den andra meddela när det var dags att belöna -- skitsvårt!!! Jag köpte en kamptrasa häromdagen och det är numera vår primära belöning vid all träning. Men Anders var väldigt duktig på att invänta "klartecken" och Harry visade snart väldigt fint fotgående med kanonkontakt! När jag då sa "bra!" så dängde Anders iväg trasan och lekte kamp med Harry, som jobbade förvånansvärt bra trots väldigt hög energi.
Sedan var det min tur och jag hade mycket svårare än Anders att inte titta ned efter Harry, han fick säga till mig flera gånger att lyfta på huvudet! =/ Svårt att lita på att den lille gynnaren faktiskt är där han ska -- men jag tror att det kommer bli bättre efter några pass och även när vi fått hem filmkameran så jag får SE att han faktiskt är där. Men jag är grymt positiv till belöningsmetoden och mitt & Anders samspel och coachning.
Sedan var det Yoggi's tur och för det första var det svårt att få honom att hålla sig på 4 tassar -- han var helt galen på att få tag i trasan! Man kan inte tro att han är 7 år gammal, han har fått en riktig nytändning och det är så kul att se honom, fin (domaren senast sa att hon inte kunde tro att han var så gammal...) och pigg! När han väl landade på alla 4 så tog vi staketet till hjälp för att ge honom en bättre position (han går gärna en bit ifrån...) och det fungerade super! Vilken kontakt! Och lycka när trasan slängdes iväg! Funkade jättebra för både Anders & mig.
Därefter var det Harry's tur att träna lägganden och det är något som han lite verkar ha glömt hur det funkar... Så vi satsar på att bara köra lägganden och snabba ska de vara! Första gångerna får man hjälpa honom med trasan ned i backen, men sedan lyssnar han ganska bra. Vi jobbar vidare...
Yoggi har ju snabba lägganden som lite av en paradgren och smäller ned i backen på kommando, men även han får fortsätta att bara jobba på läggandet och inget fotgående innan, han blir så himla låg efter första gången att det inte är någon idé. Men han jobbade på bra.
Sedan var det Anders som meddelade att vi nog fick nöja oss där, hundarna hade blivit rejält trötta av att ligga på en hög energinivå ganska konstant genom övningarna och började lägga sig ned med trasan. Bättre att sluta på topp än att fullfölja planen och få tjata på dem -- bra där Anders!!!
Men jag passade i alla fall på att göra en platsläggning på 2 minuter för dem, båda lade sig snett och slarvigt, men båda låg still hela momentet och bara Yoggi reste sig för tidigt när jag kom. Harry har dock lite svårt att fokusera när jag gör all kommendering -- skulle behöva ha en extern "speaker"! =)

Allt som allt: SJUUUKT nöjd!!! Glada, positiva, arbetsglada hundar och förare!!! Kan inte bli bättre! Ska köra ett pass imorgon med, samt fixa videokamera -- så är vi redo för nästa pass för Emelie på tisdag sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar