söndag 22 juli 2012

Harry-Ferrari och "Lydnadsdebuten"...

Så var det då dags att åter erövra lydnadsplanen med lille Harry-Ferrari... Det är ganska exakt 2 år sedan vi startade vår senaste lydnadstävling (2010-06-04) och då blev det 108 poäng och en 0:a på linförigheten... Sedan dess har det legat nere och nu har vi bara tränat i 6 veckor och jag ville mest se var vi ligger i "skarpt läge", vilket jag tycker att vi fick svar på idag.
Det var lugnt och skönt på klubben, 7 startande i 1:an och vi drog nummer 3, vilket innebar att vi skulle ligga bredvid en hund som gjort 2 mindre utfall mot Harry... Nervositeten kröp sig på, men jag jobbade verkligen stenhårt med min attityd och efter några mindre lyckade lägganden på parkeringen så lekte jag bara med honom för att hålla humöret på topp på den lille Ferrarin.

Platsliggning: 10 (40) [Han halvsatte sig efter halva tiden och bet sig i rumpan och lade sig snett efter det. När jag kom tillbaka hade stackaren myror i hela pälsen, så bra jobbat Harry!!!]
Tandvisning: 10 (10) [Reste sig när domaren kom fram, men hon sa att han var fin och hade gjort en kanonfin plats, så vi var nöjda!]
Linförighet: 7 (28) Släpper, nosar, ojämnt, DK hand. [Vi körde precis bredvid 3:an där det var en dam med ganska bestämda kommandon som drog i precis när vi skulle starta, så han var inte riktigt med i starten och han trängde i vänstersvängarna, men satte sig i varje halt! Mycket nöjd!]
Läggande: 0 (0) Släpar, förarhjälp, ej stilla, sitter. [Först glömde TL att säga åt mig att koppla loss honom och därmed fick vi börja om, sedan missade han i starten igen och lade sig på 2:a kommandot och satte sig sedan upp. Inte mycket att orda om det, läggandet är vår svaga punkt just nu.]
Inkallning: 9 (18) På föraren. [Vår paradgren och jag blir lycklig varje gång när jag ser denna leende hund komma rusande mot mig med så mycket glädje! Att han sedan körde en "Brolinare" och skruvade rakt in i smalbenet på mig med full kraft är oväsentligt.]
Ställande: 5 (15) DK hand, ej stilla. [Han följde med bra framåt och stannade nästan direkt, men när jag är på väg tillbaka så ser man hur en doft bara tokfångar honom och han börjar vandra lite åt höger... Sötnosen, ibland önskar jag att det fanns en av- och påknapp på den lilla nosen...]
Apportering: 0 (0) Släpper, lek. [Han sprang fram och hoppade upp på TL en gång (framsteg!!!) och inget juckande!!! HURRA!!! Tog den, släppte och jag kommenderade honom igen, för jag vill inte att han ska släppa den utan att få ett "loss".] 
Hopp över hinder: 9 (18) Hopp på föraren. [Jag fegade ur och tog bara 3, fast jag vet att han hoppar mycket bättre på 4... Så kom "Brolinaren" igen och det är så mycket glädje i honom att det överväger alla sifferbetyg!]
Helhet: 9 (9)

Totalt: 138 poäng, 3:e pris, plac. 7/7

Jag är så himla nöjd!!! Vilken fantastiskt liten hund jag har, började gråta när jag kom undan från alla andra och var bara så glad att det här är vår lägstanivå, med hög störningsgrad och orutinerad hund och förare! Det är bara att tävla vidare, behålla glädjen och hoppas på att 1:a prisen kommer efter hand!

Film kommer förhoppningsvis under kvällen, så länge får ni hålla till godo på underbara bilder från vår start i Kanalettan under 2009!






2 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Har du några bra tips på hur jag ska få ordning på läggandena?...

    SvaraRadera