söndag 22 juli 2012

Lyckorus & Fjärilar...

Nu på kvällen drog vi ned till gräsmattan bakom pappa och skulle köra ett genrep inför tävlingen i morgon, med fokus på glädje och samspel. Vi började med några inkallningar för att lätta lite på trycket och sedan var det fullt upp... Det var katter överallt, joggare, barn som skrek, lådbilar som drogs över grus --ja, rätt hög störningsfrekvens alltså... Vi tränade sedan kontakt vid "fot" ca 10 repetitioner, där Anders klickar varje gång Harry tar kontakt och jag belönar. Han är snabbt med på hugget och då går vi vidare till igångsättningar med kontakt och det gick jättebra.
Jag hade precis kopplat loss honom när jag såg en tant med en liten jävla golvmopp i flexikoppel och kopplade snabbt igen, sa åt pappa (som satt på en bänk på andra sidan gångvägen) att hålla Yoggi ordentligt. Jag sätter Harry i fotposition och ger kommando för att hålla fokus på mig, då den lilla rättan dessutom var utåt-agerande och skällde som en bäng! Då hör jag tanten säga:
-Se vad duktig och tyst den där hunden är, du får hälsa på den här istället! och är på väg att släppa fram den till Yoggi --både jag & pappa gormar "nej!" innan hon hinner släppa fram den som tur var.
Då vänder sig kärringen mot mig & Harry och säger
-Då får du hälsa på den här fina hunden! och är på väg mot oss, i fotposition och helt uppenbart i träning, hennes råtta fortsätter vrålskälla och är helt klart störande för stackars duktiga Harry som sitter kvar, men piper lite...
-Eh nej, vi tränar ju, så det är ingen bra idé, svarar jag irriterat.
Är folk helt jävla blåsta??? 
Duktiga lilla Harry!!!
Fortsatte att glänsa hela passet igenom, belönade med pipbollen och jobbade på med glädje, glädje, glädje! Ställandet var kanon, han håller apporten fint och länge, inkallningarna är perfekta och jag kör DK direkt på läggandet och då går det kanon! Vi gjorde en platsläggning och båda hundarna låg så sjukt bra, Harry 2 minuter och Yoggi 3.
Körde några moment med Yoggi också -- vilken hund!!! Man kan verkligen inte tro att han är 7 år, han hoppar, skuttar, busar och leker som en unghund. Gjorde inkallningar, han smyger fortfarande igång lite, men det blir bättre och bättre. Läste igenom nya reglerna och har insett att inkallning med ställande är flyttat till 3:an, så nu jobbar vi bara på farten igen. Läggandena är SUPER!!! Han dunkar ned i backen som jag vet inte vad och ligger jättefint. Apporteringen var det absolut mest underbara på hela dagen -- han jobbar in till sidan med apporten kvar i munnen!!! Det har inte hänt förut och nu gjorde han det samtliga 3 repetitioner!

Nu är det den här känslan jag tar med mig från helgen, oavsett hur det går i morgon. För jag vet att Harry kan, men nu behöver vi träna på "skarpt läge" och det är bara att fortsätta tävla tills det går bra. Jag är evigt tacksam för dem båda, våra fina, underbara vovvar.
MINA ÄLSKADE KILLAR!!! <3

"Ge mig den!!!"

"Matte sa att jag fick döda den och det tänker jag göra!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar