måndag 9 juli 2012

Lydnadsträning i Världsklass!

Förra veckan fick jag en tidig 30-års present av underbara Maria, som ni hittar här, nämligen en åhörarplats på lydnadskursen för Lillemor Edström!!! Helt fantastiskt, tack snälla Maria! Så jag åkte med Karin och hennes grabbar som också skulle med och tog med båda mina då jag inte hade någon hundvakt i stan.
Lillemor har varit med i svenska landslaget i lydnad sedan 2002 med sin fantastiska BC Krollie, som nu är pensionerad, och de har flera medaljer i samtliga mästerskap! Så ni kan förstå att det fanns en hel del att lära av detta otroliga ekipage, som ni kan läsa mer om här. Dessutom var hennes man Kjell med och han är lydandstränare och även domare, så honom kunde vi också få massa lärdomar av medan Lillemor tränade ekipagen.
Det var 8 personer som körde med hund och de flesta hade 2 hundar att varva mellan, de körde 10 minuters pass och vi höll på 11-18 samt 09-16.
På lördagen var det ganska varmt och stackars lilla Agnes blev lite ledsen av vädret, vilket gjorde att jag & Harry fick möjlighet att köra ett pass!!! Helt otroligt! Jag frågade Emelie (vår tränare som också var med och körde) vad hon tyckte jag skulle fråga om, och hon tyckte jag skulle be om mer hjälp med apporteringen... Den har ju legat ganska rejält på is framtill förra tisdagen när vi testade lite på träningen och han blir fortfarande ganska galen... Men vi har pratat mycket om det och apporteringen kommer ju bara mer och mer upp i klasserna och ska vi sikta på elit så måste det funka!
Sagt och gjort, vi berättade hela historien för Lillemor och hon frågade bara om hon fick säga till honom om han hoppade på henne, vilket hon självklart fick. Men han satt ganska snällt och tog sin apport, spottade ut den och satt kvar... Tror han hoppade på henne en gång, men inte direkt i samband med apporteringen. Så vi gick vidare till inkallning, där han brukar göra en ordentlig snurr och kasta sig in i mitt knä! Inte den här gången... 10-mässig inkallning! Skrutthunden min! <3
Sedan körde vi läggande och ställande, båda kanon med DK, men det är ju bara småsaker att träna vidare på. Jag fick massor med beröm för min fina hund och den linförighet vi visade tyckte Lillemor var väldigt lovande! Film finns och kommer förhoppningsvis att laddas upp...
Så det jag lärde mig mest var att jag måste börja tro mer på Harry, det är jag som sätter hans gränser och ber om ursäkt för oss istället för att vara lite kaxig och ta plats. Jag har en kanonhund och nu jävlar ska vi visa det på tävlingsplanen också! Första tävlingen är ju i Nacka 22/7, så full fart framåt!
På fredagen satt vi som åskådare och då var det många tips om inlärning på rutan, vilket vi också kört på träningen hemma en gång, då med target. Lillemor och Kjell förespråkade belöning bakom rutan och ett bra "stå"-kommando, för att jobba med farten och kommenderingen på hundarna.
Jag har fått med mig fantastiskt mycket och vi bokade in en uppföljning med Lillemor i oktober, sjukt roligt!!! Att sedan göra det med fina vänner och våra underbara hundar gjorde inte saken sämre! =)

Jag & Yoggi
foto: Jenni Broms


1 kommentar:

  1. Visst hade vi det superduper!! Och det bästa av allt är att vi får komma tillbaka och fram till dess träna tillsammans! Yohoo!!

    SvaraRadera