torsdag 12 juli 2012

Premiär på Vår Nya Hemmaklubb!

Ikväll tog vi oss äntligen i kragen och åkte ned till vår nya hemmaklubb: Nacka Brukshundsklubb. Dels var det dags att visa sig där och sedan tänkte jag att det vore bra för Harry att ha varit där innan vi ska dit och tävla nästa helg... Upplyst rastningsslinga känns riktigt lyxigt inför höst/vinter och stora planer med mycket hinder och redskap, ser mycket lovande. För att inte tala om bemötandet från de andra medlemmarna!!!

Sagt och gjort, det var dock ganska mycket rörelse på gräsplanerna så vi gick till grusplanen på motsatta sidan. Började med att köra några inkallningar och det är väl det enda moment (ja, och platsen när han väl lagt sig...) som känns säkert i dagsläget. Yoggan däremot är ju helt inne på att det ska komma ett "stå"-kommando typ mitt på sträckan och fram dit går det på halvfart -- när han inser att det är fritt fram så sätter han full fart! =) Sötnosen!
Sedan körde vi hopp över hinder och eftersom risken är att båda grabbarna slarvar på 3 högt, så värmde vi bara på det och körde sedan med 4 plankor. Harry skötte sig jättebra, något snett sättande bara, men bra hopp och fin fart.
Yoggan var kanonduktig! Enda problemet är att han vänder nästan direkt när han landat och han verkar iofs inte ha några problem att hoppa tillbaka stillastående, men jag skulle gärna vilja att han galopperade ut lite mer. Vi körde med favvis-pipbollen långt bakom som retning, men det går inte att få honom att stanna och vända upp då... Får klura lite på det där!
Sedan körde vi kontakt och klickade åt varandra när hunden tittar, jobbar mest på att själv inte titta ned, litet tips från suveräna Lillemor Edström herself! =) Harry fattar direkt och har stenkoll, Yoggan kan sitta och filosofera en kvart... Sedan var det dags för min akilleshäl: linförigheten... Nu kör vi "fot"-kommando och den andra ger tummen upp när hunden tar kontakt och DÅ börjar vi gå, inte innan. Men Harry tappar i nästan varje sväng eller halt och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Så bestämde jag mig för att ge honom ett nytt "fot"-kommando varje gång vi skulle göra något och det fungerade KANON!!!!!!!!! Så jävla bra följsamhet och kontakt! Så nu får jag äta upp det jag lovade Emelie: det ska inte vara någon press på honom nästa helg, jag lovade att inte ha några förväntningar utan bara göra det för skojs skull... Börjar bli svårt för min del, men det ska ju inte Harpan straffas för! FY PÅ MIG!
STOR eloge dock till älskade Anders som gjorde en kanon-insats som TL och kommenderade mig, vilket vi också hr märkt att Harry måste träna på. Han blev väldigt störd av Emelie i tisdags och husse var en ännu större utmaning...
Med Yoggi körde Anders fritt följ och där är ju största problemet att han plogar så fantastiskt mycket och är svår att få in vid sidan. Vi körde med boll som externbelöning och jag backade framför Anders och gav 1 tumme upp för kontakt och 2 för kontakt OCH position = belöning! Fungerade riktigt bra tycker jag. Fast jag är lite rädd att Anders mest tycker att jag skäller på honom... =) Är ju bara så glad och lycklig över att ha hittat en bästa vän, blivande make och fantastisk träningskompis i en och samma otroliga person! <3
Så skulle jag köra lägganden och ställanden med Harry och jag skulle vilja säga att de sistnämnd sitter rätt bra nu, men läggandet är helt borta... Jättetrist, men det är bara att köra från början igen med dem, han kan ju vara jättesnabb ned i marken.
Vi avslutade med en platsliggning, känns alltid vettigast att ta den sist när hundarna är lite trötta. Anders & Yoggi kör 3 min och 30 meter, jag & Harry 2 min och 20 meter. Men idag vet jag inte vad det tog åt Yoggi, för när jag vände upp så hade han satt sig upp! Det har nog ALDRIG hänt förut... Anders gick tillbaka och skulle lägga om honom, men som gubben i lådan så flög han bara rakt upp i sittande igen! Jättesöt och jag kunde inte låta bli att skratta! Säkert 5 gånger fick han lägga om och bara han började kommendera "s..." så flög Yoggi upp i ett sittande. Så jag sa åt Anders att bara säga "ligg" och sedan gå ifrån honom, ifall han försökte förutspå ett "sitt" och skulle styla lite... =) Det funkade i alla fall och SATAN vad snyggt han låg sedan i 3 minuter! Jag gick tillbaka till Harry efter 2, belönade honom liggande och gick sedan ut igen, för att återgå med Anders en minut senare.
Vilka fantastiskt roliga hundar vi har, de är med med hela hjärtat när de gör något och vi har så kul ihop vi 4 i Team Mayhem! <3 Min fina, vackra, underbara familj!

"You say jump -- I say how high?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar